موزه تماشاگه زمان تهران را بیشتر بشناسیم!
نوشته شده توسط : gheirati

پایتخت ایران، تهران این شهر اصیل یکی از اصلی‌ترین شهرهای توریستی و تفریحی ایران است. بی شک تهران شلوغ‌ترین شهر ایران می‌باشد. پرواز به مقصد تهران همیشه جزء پر طرفدارترین پروازها می‌باشد. مردم زیادی هرساله برای تهران گردی به این شهر سفر می‌کنند. البته هستند افرادی که به موجب کار مقصد تهران را طی می‌کنند و از زمان خود برای بازدید جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌کنند. شهر تهران شهر تاریخ و تمدن و فرهنگ است. موزه‌ها و کاخ‌های دیدنی پایتخت از زیباترین جاهای دیدنی ایران هستند. برخی از موزه‌های تهران نظیر سعدآباد و گلستان شناخته شده می‌باشند. اما برخی دیگر نظیر موزه تماشاگه زمان تهران نیاز به معرفی بیشتر دارند.

آژانس مسافرتی "های هتل" از سری آژانس‌های مسافرتی فعال و منصف در ایران است. تیم ما در تلاش است با در اختیار قرار دادن مقالات و مطالب مهم گردشگری و معرفی هتل در خدمت شما باشد. با مراجعه رزرواسیون "های هتل" می‌توانید رزرو هتل در تهران را زیر نظر بهترین مشاور انجام دهید.

تماشاگه زمان تهران

تاریخچه موزه تماشاگه زمان

موزه تماشاگه زمان با نام خانه حسین خداداد نیز شناخته می‌شود. این خانه قدیمی 2 طبقه در منطقه زعفرانیه تهران واقع شده است. زمان ساخت این بنا به دوره قاجاریه برمی‌گردد. برای قدمت این بنا چیزی حدود 80 سال تخمین زده شده است. ملک اصلی این عمارت در سال‌ 42 به دست تاجری به نام خداداد افتاد. مساخت این ساختمان 5000 متر مربه و زیر بنای آن 700 متر مربع است. بنای این عمارت از نظر معماری و زیبایی بسیار مورد توجه مهندسان قرار گرفته است. اسکلت موزه کنونی در گذشته از چوب و دیوارهای آن از خشت بوده است. اما آقای خداداد عملیات بازسازی و تغییراتی چون طبقه دوم را انجام داد. پس از انقلاب اسلامی صاحب این عمارت زیبا به آمریکا سفر کرد. این عمارت و دیگر دارایی‌های او به بنیاد مستضعفین تقدیم شد. در حال حاضر نیز این بنا به موزه زمان تبدیل شده است.

نمای موزه تماشاگه زمان

معماری موزه زعفرانیه تهران

نمای اصلی و خارجی موزه بسیار چشم نواز است. به طور کلی نمای موزه ترکیبی از سبک سنتی ایران و سبک مدرنیته غرب است. پنجره‌ها و ارسی‌های زیبا، سردرهای منقش و گیرا، مقرنس و آجرکاری‌ها همگی قدرت هنر ایرانی را به رخ می‌کشند. جالب است بدانید حسین خداداد به دلیل علاقه‌ای زیادی که به گچ بری داشت بهترن گچ کاران را برای زیباسازی عمارت خود 12 سال به کار واداشت. در سال 1382 موزه تماشاگه زمان تهران به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

عمارت موزه زعفرانیه تهران

درباره اولین موزه زمان ایران

این بنای آبی رنگ به جا مانده از دوران قاجار امروزه به موزه تماشاگه زمان تهران تبدیل شده است. دلیل این نام گذاری از آن جهت است که انواع ساعت‌های عتیقه در این ساختمان جمع آوری شده است. ساعت‌های قدیمی این موزه از قرن هفتم تا بیستم میلادی را در بر می‌گیرند. برخی از این ساعت‌ها برای افرادی معروفی چون پرفسور حسابی و محمد علی کشاورز هستند. تنوع ساعت‌های این مجموعه بسیار زیاد است. ساعت مچی، دیواری، جیبی، رومیزی، آونگی و شاهینی از سری ساعت‌های این مجموعه می‌باشند. البته تقویم‌های قدیمی باستانی و ساده، اسطرلاب، ظروف زمان سنج و... نیز در موزه به چشم می‌خورد.

موزه تماشاگه زمان تهران

بخش‌های دیدنی موزه زمان

همانطور که گفته شد موزه تماشاگه زمان تهران دارای 2 طبقه و محوطه موزه است. در قسمت محوطه موزه درختان سر به فلک کشیده، فضاکاری، گل کاری و نمای بیرونی عمارت قابل رویت است. ساعت‌ آبی، مکانیکی، طنابی، روغنی، قایق اژدها، شمعی، شنی و آفتابی در محیط بیرونی ساختمان در معرض عموم قرار دارند. هر یک از این ساعت‌ها با روشی خاص عمل نموده و قدمتی بیش از 5500 سال دارند. در طبقات موزه نیز ساعت‌های اصیل و زیبا با شناسنامه کوچکی برای اطلاع بیشتر در دسترس گردشگران قرار گرفته است. در محوطه این موزه کافی شاپی و کافه رستوران با منوی متنوع برای رفع خستگی وجود دارد.

موزه تماشاگه زمان

موقعیت جغرافیایی موزه زمان

در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم که نام دیگر موزه زمان یا خانه حسین خداداد به موزه زعفرانیه معروف است. زیرا این بنا در خیابان زعفرانیه تهران و نبش خیابان پرزین بغدادی قرار دارد. ساعت کار موزه از ساعت 9 تا 17 است و بهای ورود آن تنها 3000 تومان می‌باشد.

موزه تماشاگه زمان تهران

جاذبه‌های نزدیک به موزه تماشاگه زمان تهران عبارتند از:

  • کاخ موزه سعدآباد
  • امامزاده صالح
  • بازار تجریش
  • باغ فردوس
  • موزه سینما

هتل‌های نزدیک به موزه تماشاگه زمان تهران عبارتند از:

  • هتل پارسیان آزادی تهران
  • هتل آپارتمان آسا تهران
  • هتل لوتوس تهران
  • هتل سپهر تهران
  • هتل بلوط تهران

برای رزرو هتل 5 ستاره تهران و یا رزرو هتل آپارتمان خوب تهران با ما همراه باشید. برای شرکت در تور تهران می‌توانید به سایت "های تور" مراجعه فرمایید.





:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: